tirsdag 15. februar 2011

Tegneserieutstilling 2011, Kinokino

Et bilde laget av Lene Ask i forbindelse med utstillingen
"Serieglobus" er en utstilling på Kinokino i Sandnes hvor de har samlet tegneserier fra hele verden som tar opp konflikter i alle mulige varianter. Konfliktene kan være alt fra krigen, Nord-Korea, Nagasaki til kvinnenes liv i Afrika osv.

Da vi var på utstillingen hadde jeg allerede vært der og kikket to ganger før, så det hele var ikke så veldig nytt for meg. Likevel hadde jeg jo hatt mine første inntrykk den første gangen jeg var der!

Jeg likte hvordan de hadde fremstilt de forskjellige tegneseriene. Noen plasser så man originaltegningene og hvordan de hadde sett ut på trykk under. Andre plasser hadde de kledd hele vegger med ruter fra tegneseriene.

Personlig falt jeg ganske mye for originalene som hang rundt forbi. Ettersom jeg selv tegner og maler så mye, er det interessant, inspirerende og noen ganger lærerikt å se på andres arbeider. Det var også litt spesielt med tanke på at det var originaler til tegneserier, noe man sjeldent kommer over.
På grunn av dette har jeg tenkt å skrive litt ekstra om Reinhard Kleist sine arbeider på utstillingen. Jeg hang meg ikke så mye opp i tegneserien i seg selv, husker knapt hva den var om, men de såkalte "reiseskissene" hans var nydelig utformet med en spesiell fargebruk, sikre linjer, spesielle teksturer og andre interessante effekter fanget oppmerksomheten min ganske fort og der ble jeg stående og se på bildene hans i flere minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar