tirsdag 7. desember 2010

Kontroversiell Kunst

Vi fikk i oppgave å fortelle om en kontroversiell kunstner. Jeg trakk kunstneren Damien Hirst og da jeg søkte han opp, kjente jeg med en gang igjen dyrene som var delt i to og puttet på formaldehydtanker, som tidligere skapte mye oppsikt i media.

Selv om dyrene er døde og delt i to, har de likevel et rolig preg
over seg i det blålige lyset av tankene og den tette stillheten de
omringes av. De er også sammen.
Tittel: Mother and Child Divided 
Da han var ung, var han litt av et bøllefrø som ingen klarte å holde styr på. Han fikk dårlige karakterer og fikk senere rus og alkoholproblemer. Senere klarte han komme seg ut av dette og kom også inn på en kunstskole som ville ha ham. Her fikk han sitt gjennombrudd og ble etterhvert en av verdens rikeste kunstnere.

Det han er mest kjent for, er dyrene som han har på formaldehydtanker og andre installasjoner. De fleste inspirert av døden og det makabre. Dette er ikke det eneste han gjør, han driver også med annen form for skulptur og litt maling. 

Et eksempel på en skulptur han har laget.
Tittel: Virgin Mother

Han liker også å sette hodene våre på prøve og
"leke" med naturen for å skape et svakere skille mellom
virkelighet og fantasi.
Tittel: The Dream
Det sies at Hirst ikke bare lager denne provoserende og kontroversielle kunsten fordi han synes det er fint, men også fordi nå som han er anerkjent og mektig, vil han tøye grensene og se hvor langt han kan strekke begrepet kunst. Dette synes i hvert fall jeg personlig høres veldig interessant og rart ut. Det gjør ham kanskje til en grusom person, men det sier jo litt om samfunnet vårt. Uansett hvor stygge ting han måtte komme på å lage fra nå av, så kommer han nok til å klare seg. Det er alltid noen som er villige til å betale masse penger for slike ting.

Et eksempel på at Damien Hirst tøyer grenser. Denne installasjonen er en illustrasjon på livets sirkel. Det består av et kuhode, larver, fluer, sukker, vann og insektslampe. Tittelen "In a Thousand Years" er også med på å forsterke at dette er noe som varer evig. Fødselen, livet og døden til fluene er i den boksen...
Noe som ikke er så tøft å bringe opp når det snakkes om denne kunstneren, er at han har flere ganger blitt beskylt for å kopiere andre folks verk. På wikipedia står det om de forskjellige gangene han har stjålet eller gjort om på andres verk, men et eksempel som er veldig lett å gjennomskue, er at han laget et dødningshode dekket i diamanter. Dette verket er verdenskjent. Laget i samme størrelse som et kranie med ekte mennesketenner. Det som er litt spesielt, er at en av hans nære venner noen år tidligere laget et dødningshode ut av krystall...... 

"For the Love of God" Damien Hirst

"Spiritus Callidus" John LeKay
Som dere ser er det en stor likhet her... På denne bloggen her, så jeg at noen også har skrevet om Damiens kopiering, bare at de vektlegger at det ikke er så unormalt å kopiere andre sine ting kanskje...

Et sitat han har sagt er: 
Lucky for me, when I went to art school we were a generation where we didn’t have any shame about stealing other people’s ideas. You call it a tribute.
Det sier kanskje noe om hans tankegang... 

En kalv med gullklover og horn. Han har så mye penger at han kan jo gjøre omtrent hva han vil...
Det han vektlegger når det kommer til kunsten sin, er at det ikke alltid er så viktig hvordan verkene utføres så lenge det er en god tanke bak det. Han har også veldig lange titler på verkene sine og sier at hvis noe blir sagt i en setning som han liker, kan det godt være han skriver det ned og tar vare på det tilfelle han kan bruke det noen gang. 
Et eksempel på at det er tanken og bearbeidingen som teller er bildene hans som er fulle av prikker. Blant annet LSD som dere ser i bakgrunnen av kalven på bildet over. Her har han fått assistenter til å male alle prikkene. Selv har han ikke tålmodighet og sier selv at han kun har malt fem prikker. Likevell er de verdt masse penger fordi det er hans signatur på dem... 

En del av utstillingen "The Tranquillity of Solitude"


Til slutt vil jeg si min egen mening på dette. Jeg ser det ikke nødvendig å vektlegge hva som er kontroversielt ved dette. Oppskårne dyr og installasjoner med levende fluer sier sitt, det skriker KONTROVERSIELT! 
Ellers er jeg selv dratt mellom om jeg skal mislike kunsten hans fordi det å utnytte skapninger og levende dyr i installasjonene hans er grusomt, eller om jeg bare skal la meg fascinere over denne spesielle måten å skape kunst på.
Sterkest er nok fascinasjonen. Død og smerte er noe jeg selv inspireres mye av når jeg tegner eller driver med kunst... Selv om det er grusomt, er mye av det makabre fremstilt på en vakker og fredfull måte. Kanskje er det ikke korsfestede sauer jeg har i tankene når jeg sier dette, men enhjørningen, haien, kalven og kuen... Det er grusomt, men vakkert og jeg skulle ærlig ønske å få sett dem i virkeligheten en gang.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar