tirsdag 5. oktober 2010

Fremtidsbyen Sandnes

Før jeg fikk faget "Visuell kultur og samfunn" på skolen hvor vi fokuserte blikket på Sandnes by sitt utseende, hadde jeg egentlig aldri tenkt over hvordan byen egentlig så ut. Jeg har bodd her så å si hele livet mitt og alltid bare godtatt hvordan omgivelsene rundt meg så ut.
Nå som vi faktisk har sett oss litt rundt med objektive og kritiske øyne, innser jeg at utseendemessig, er det ganske mange feil i byens sentrum som kunne blitt gjort annerledes.

For det første er det ingen grønne områder i byen omtrent. Vi har kun Sandvedparken og en hage bak kirken som jeg klarer å komme på nå som faktisk er så store at det er mulig å oppholde seg på dem.
Sandvedparken er en veldig fin park som jeg er glad vi har, men den ligger så langt utfor selve sentrum at det blir ikke til at vi går dit noe særlig. Man kan ikke tenke "Kom igjen, vi går og setter oss i parken mens vi spiser," noe som hadde vært koselig og fint. Det hadde tatt alt for lang tid å i det hele tatt finne den rette plassen for å spise denne maten til at det i det hele tatt skulle vært aktuelt. Jeg synes det skulle vært en mellomting. Sandvedparken er fin, men alt for langt borte og veldig stor. Vi skulle hatt en park som var sentral men heller ikke alt for stor.

Når jeg i innledningen sier at det er mange "feil" innenfor det utseendemessige i byen, mener jeg at det mange steder ikke trengs all verden med penger for å fikse det opp. Noen steder, er det bare noen enkle fasader på hus som er utgått for lenge siden, som er grønne av mose og skitne. Noen ting hadde også kanskje sett bra ut dersom det bare ble malt, mener jeg.

Området bak Pekin Cuisine
Noe jeg også synes er litt trist, er at da min gruppe var ute i byen og så etter eksempler på uterom i byen, fant vi en veldig fin og åpen plass mellom noen hus(Bak kinarestauranten "Pekin Cuisine"). Denne plassen er for øyeblikket veldig forfalt, men hvis man hadde fikset på fasaden på bygningene rundt, vasket området og pusset det litt opp, kunne dette blitt en glimrende og intim plass hvor folk kunne samles, hatt en kafé for eksempel og andre ting som kunne trukket folk hit. Plassen er litt trang, og på den måten føler man ikke at hele verden ser på når man er der.



Området bak den gamle kinoen som det visstnok
er planer om å endre
Det er også et ganske stort område bak den gamle kinoen hvor man fint kunne laget en plass for marked og uterom, men det har jeg forstått at folk allerede har planer om å gjøre. Ulempen med denne plassen er at den kanskje regnes som litt langt utfor sentrum med tanke på at det er helt i enden av langgata, men hvis det er en fin plass, burde jo folk tiltrekkes det.

Gjennom et gruppearbeid jobbet den gruppen jeg var på mye med siloene ved siden av Vågen videregående skole. Det vi kom frem til da, var å gjøre siloene om til et kulturområde. Vi ville at deler av bygget skulle være for konserter, kafé og kunst, mens resten av denne store bygningen skulle vært studentboliger. Tenk så tøft å ha leilighet midt i sentrum i en gammel silo! Mange er for å rive denne høye bygningen, men mange er også imot det. Min mening er å beholde dem. De har vært der så lenge nå, at de like så godt kan forbli, bare blitt utnyttet bedre.
Jeg er også sterkt for at toppen skulle blitt brukt til utkikksplass for allmennheten. Jeg tror det hadde vært fantastisk å kunne gå opp i en slik høyde for å se byen Sandnes ovenfra.

Et bilde av siloene. Tatt fra inngangen
til Vågen videregående skole.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar