tirsdag 12. april 2011

Prahatur

For noen uker siden var klassen i Praha på tur. Det var en spesiell opplevelse med mange inntrykk og mye å se på, spesielt kunstmessig. Vi var på utstillinger og gikk i gatene og i denne bloggen skal jeg presentere et kunstverk, et bygg eller noe som gjorde spesielt inntrykk på meg.

Mye av det vi så der nede var veldig inspirert av Art Nouveau stilen. Jeg har hørt mye om denne stilen før men egentlig aldri forstått helt hva det har vært snakk om. På denne turen har jeg virkelig forstått, og jeg har også innsett hvor godt jeg også liker denne stilen.

En av utstillingene vi var på, var av kunstneren Alphonse Mucha.

Alphonse Mucha

Plakatene hans, tegningene hans, maleriene, alt, dro pusten ut av meg på denne utstillingen. Helt siden jeg så de første bildene på internett har jeg veldig klart likt denne kunsteneren, men det å se bildene hans i virkeligheten var veldig spesielt. Det bildet jeg likte aller best var også litt annerledes fra resten av plakatene hans.

"Medea/Medee"
Dette bildet ble jeg stående og se på i ti minutter før jeg følte jeg kunne gå videre. Fargebruken er litt annerledes fra mesteparten av bildene hans. Måten han har brukt grønnblå skygger gir en ganske spesiell stemning og følelse. Dessuten var det noe med blikket til personen i bildet som rørte noe i meg. Hvordan det ser forskremt ut, litt overrasket og kanskje angrende ut.


Et nærbilde av ansiktet.


Jeg likte også veldig godt de andre bildene hans. Det er noe helt spesielt med de tjukke konturene, fargebruken, alle detaljene osv. 

Under ser du et annet eksempel på Mucha sine verk. Glassmaleriet er i St Vitus katedralen og var også veldig spesielt og vakkert å se på... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar